Halong Bay en onderweg naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu Halong Bay en onderweg naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu

Halong Bay en onderweg naar Ninh Binh

Door: Nic en Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Nic

13 Januari 2016 | Vietnam, Ninh Bình

Beetje vreemd, maar het verslag van Hanoi hebben we pas kunnen plaatsen, nadat we de cruise in de Halong Bay hadden gemaakt. Vandaar dat het verslag van Hanoi en de Halong Bay elkaar een beetje snel opvolgen.

Maar goed, de rit van Hanoi naar Halong Bay bleek uiteindelijk qua tijd nog aardig te duren. We werden ’s morgens rond 08.00 uur opgehaald, maar waren rond de middag pas in de haven. Dit kwam enerzijds door de drukte in alle plaatsjes, maar ook de slechte wegen die je toch met enige regelmaat tegen komt. Eenmaal daar mochten we nog niet gelijk aan boord, maar was het weer wachten op de formaliteiten. Toen dat was afgewikkeld, zijn we met een klein bootje naar de “grote” boot gebracht. Het was een houten boot, die heel idyllisch aandoet. Onze kamer past ook helemaal in dit geheel en is erg netjes. Van het moment dat we aan boord zijn gegaan, is het programma begonnen. De cruise is heel erg georganiseerd, niks is aan het lot overgelaten zelfs een Zwitsers uurwerk werkt niet zo volgens het boekje.

De Halong Bay is een erg mooi natuurverschijnsel wat op de UNESCO-lijst als 1 van de 7 wereldwonderen staat en wij denken dat we het hier zeker mee eens zijn. De baai kenmerkt zich in onze beleving door zijn super gave adembenemende vergezichten. Blij dat we hier naar toe zijn gegaan. Tijdens de cruise zijn we overladen met goed Vietnamees eten.
Na twee dagen met 1 nacht aan boord van de cruise, zijn we er ook wel “klaar” mee. Niet dat we het niet mooi vinden, maar nog een hele dag aan boord, is echt genieten, maar we zijn nu toch stiekem ook graag in beweging.

Na de middag zijn we weer op de kade afgezet. Hier hebben we geregeld dat de taxi waar we de cruise hebben geboekt, ons bij het busstation zal afzetten. We gaan namelijk niet met de taxi terug naar Hanoi, maar gaan direct naar Ninh Binh. Dit scheelt weer een overnachting in Hanoi en dus een dag.

We hadden op internet gelezen dat een lokale bus niet veel geld zou moeten kosten, maar verder hoe of wat konden we nergens vinden. Maar het is ons dus gelukt. Ging eigenlijk vanzelf. De mevrouw achter het loket sprak erg goed Engels en wees ons zelfs de bus waar we in moesten stappen. Super voor mekaar dus. En in plaats van een 100 USD taxi hebben we nu voor een 240.000 VND ( ongeveer 10 euries) een ritje naar Ninh Binh.

De rit was een avontuur op zich. We werden dus naar een bus geleid, waarvan wij, samen met een ander reiskoppel de enige passagiers waren. Als dit zo zou blijven, dachten we, dan kunnen we best een ritje maken. Maar niets was minder waar, na een 20 minuten sturen, moesten we in 1 keer een andere bus in. En ja hor, helemaal vol met Vietnamezen. Gelukkig waren er nog een paar stoeltjes vrij, dus hoefden we niet te staan. Maar heel veel ruimte was er niet. Deze bus pikt af en aan passagiers op die op willekeurige plekken langs de weg staan. Een heel raar systeem eigenlijk, maar goed, het werkt blijkbaar, dus verbaas je niet, verwonder je slechts. Net als de muziek in de bus, niet rustig op de achtergrond, maar gewoon dikke Vietnamese house. Partytime dus. De muziek zorgt net voor voldoende afleiding, zodat je de (bijna) ongelukken die voor je neus gebeuren, wat minder tot je door kan laten dringen. Maar de chauffeur is een held, want hij heeft ons uiteindelijk na een rit van ongeveer 4,5 uur naar Ninh Binh gebracht.

In Ninh Binh aangekomen, moesten we een taxi nemen of contact opnemen met ons verblijf, zodat zij ons konden halen. We hebben voor het laatste gekozen. We hadden namelijk een vriendelijke Vietnamees bereid gevonden om ons verblijf te bellen. Gaat toch allemaal net wat makkelijker. Niet veel later werden we door een man in een oude Sovjet jeep opgehaald en naar ons onderkomen voor de komende 2 nachten gebracht. Dit is een bamboehutje. Is even wat anders dan de hotels en cruise die we inmiddels hebben gedaan. We gaan eens kijken wat het ons gaat brengen. Ook hier hebben we weer erg veel zin in.

Jullie gaan het lezen.

Liefs,
Nic en Sjoerd

• 13 Januari 2016 - 19:39

Ton:

Goed te lezen dat jullie jezelf vermaken. Al heel wat gezien. De vietnamese loempias ook al geproefd?

• 13 Januari 2016 - 21:51

Corrie:

Hoi Nicoline en Sjoerd

Het is weer even wat anders, lijkt op kamperen en zal ook wel weer lukken. Succes.

xx