Laatste dagen Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu Laatste dagen Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Vietnam

Door: Sjoerd en Nic

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Nic

29 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zo, ons laatste verslag vanuit Vietnam. De drie weken zijn voorbij gevlogen. Vanavond vliegen we weer terug naar huis. Met wederom een tussenstop in Dubai, vliegen we daarna door naar Amsterdam en ook nog met een A380. Vet!! Maar goed, voor het zo ver is, maken we nog een verslag van onze laatste dagen in Ho Chi Minh.

In Ho Chi Minh sliepen we weer in het hotel waar we de eerste avond hadden geslapen. Dit hotel was ons goed bevallen en lag ook nog eens in het centrum van de stad. Omdat we onze plannen tijdens de reis hadden gewijzigd, hebben we nog twee extra nachten bij geboekt. Helaas kregen we deze keer niet de gehoopte upgrade naar een “deluxe room”, maar moesten we het doen met de “superior”. Deze was niet zo superior als de deluxe, maar voor drie nachten was het prima.

Nadat we hadden ingecheckt en onze spullen op onze kamer hadden geïnstalleerd, zijn we naar de Ben Tanh markt gegaan. We hadden nog een aantal spulletjes die we wilden kopen en de markt leent zich daar heel goed voor. Uiteindelijk heeft Nic een paar gympen gekocht en hebben we nog een kleine aanwinst voor onze souvenir kast gevonden. ’s Avonds zijn we niet langs de straat gaan eten, maar gewoon in een restaurant. Best even wennen op stoelen van normale hoogte.

Na het eten hebben we weer een voorverkenning bij twee hotels met een zwembad gedaan. Omdat we hier enige ervaring mee hadden opgedaan in Mui Ne, zijn we hier ook weer met goede moed voor op pad gegaan. We hadden het Pullman hotel Saigon en het Edenstar hotel op het oog. Deze lagen beiden op loopafstand van ons eigen hotel en zijn we beiden zonder problemen binnengekomen. Na kort en bondig overleg hebben we besloten in het Pullman te gaan zwemmen.

De volgende dag hadden we een excursie naar de Cu Chi tunnels geboekt. Deze tunnels zijn tijdens de oorlog door de Vietnamezen gebruikt om in te schuilen voor Amerikaanse bombardementen, maar ook om in te leven en vanuit de talloze gangen, de Amerikanen te bevechten. Voordat we daarna naar de tunnels zijn gegaan, hebben we een typisch Vietnamees ontbijt genuttigd. Het jullie wellicht reeds bekende..iets met ei..

De tunnels zijn een toeristische attractie, want er gaan busladingen vol naar deze plek. Ondanks dit gegeven, zijn we achteraf erg blij dat we dit hebben gezien. Eerst hebben we een film gezien, wel vanuit Vietnamees perspectief, die liet zien hoe de mensen in de tunnels hadden geleefd. Daarna zijn we richting de tunnels gelopen en hebben we ook gezien welke gruwelijke vallen er werden gebruikt. Als we er aan denken, lopen de rillingen nog over onze ruggen. Voordat we echt een tunnel in mochten, kon je ook nog schieten met diverse wapens. Hadden wij niet echt behoefte aan, maar gek genoeg, wordt dit door veel toeristen wel gedaan. Daarnaast hebben we ook de echte ingangen van de tunnels gezien. Sjoerd had al een beetje last van zweethandjes, maar toen hij had gezien hoe klein deze ingangen waren, liep het water helemaal langs z’n handen. Ook voor Nic waren deze ingangen nog steeds te groot, ondanks dat zij toch meer in de buurt komt van de lengte van de Vietnamezen.

Voor toeristen is ook een tunnel “groter” gemaakt, zodat de gemiddelde Europeaan ook kan ervaren hoe het zo onder de grond is. Je kon van 20 meter tot 100 meter door zo’n tunnel kruipen/ gebukt lopen, wat uiteindelijk van drie meter tot een kleine 10 meter onder de grond ging. Hier heeft Sjoerd even voor gepast. Hij heeft nog wel even gekeken, maar is toen met de staart tussen de benen weer naar boven gegaan. Nic is wel gegaan en was blij dat ze het had gedaan. Het is heel erg warm, krap, klein en smal. Niet iets om een paar uur in te vertoeven, wat die mensen vroeger wel deden.

Na deze indrukwekkende excursie zijn we rond de middag weer naar Ho Chi Minh teruggereden. Hier hebben we even lekker geluncht, om daarna onze zwemhosen aan te trekken voor een paar baantjes vrije slag. Ook overdag kwamen we het hotel makkelijk binnen en werden de deuren voor ons geopend net alsof we in het hotel verbleven. Vervolgens hebben we twee bedjes en handdoeken gepakt en hebben we een frisse duik genomen. Heerlijk, want het was inmiddels ruim 30 graden.

’s Avonds zijn we wel langs de straat gaan eten, want we hadden een stalletje ontdekt, waar we ook weer gebbqd vlees konden eten. Heerlijk gekruid en samen met verse kruiden heerlijk om te eten. Daarna zijn we naar ons hotel teruggegaan om vroeg het mandje in te duiken. De volgende dag hadden we de volgende excursie gepland staan en wel een dagje naar de Mekong Delta. Hiervoor moesten we om 6:45 uur acte de présence geven. Dus wekkertje om half zes gezet, omdat we ook voor deze trip nog een klein ontbijtje wilde nuttigen.

De busrit naar de Mekong Delta duurde ruim twee uur over een afstand van 90 kilometer. Over de nationale weg, hobbel de bobbel. Onze maag kon er aardig tegen, maar een Franse vrouw naast ons kon het minder waarderen en ging praktisch naast Sjoerd over de yoghurt. Jakkie bah. Gelukkig niks geraakt, maar frisse lucht is anders. Eenmaal op de bestemming aangekomen, zijn we in een bootje gestapt op weg naar een “floating market”. Nou, die was al over..er lagen wel een paar boten, maar zoals het plaatje het op de folder liet lijken, was er eigenlijk geen handelswaar te zien. Beetje jammer, want hier hadden we wel een beetje naar uitgekeken. En als de gids vervolgens niet door heeft dat ie alles minimaal drie keer herhaald, draagt dat niet echt bij aan een goeie leuke beleving.

Na de “markt” zijn we doorgevaren naar een plek waar ze lieten zien hoe ondermeer rijstpapier en snoepjes werd gemaakt. Dit was leuk om te zien en ook om te proeven, maar was erg toeristisch van opzet. Tsja, wat kan je verwachten. Na een paar winkeltjes te hebben bezocht, zijn we weer de boot ingestapt om de Mekong Delta verder in te varen. Dit was nog een heel gedoe, omdat het laag tij was. Dus in het kanaal waarover we voeren, stond bijna geen water om over te varen. Zeker als er dan nog een bootje van tegenover gestelde richting komt. Menig keer moest er druk gemanoeuvreerd worden om verder te kunnen varen. En dat alles in een kolonne van allerlei bootjes. Chaos.. Toen we daar eenmaal doorheen waren, zijn we weer aangemeerd om naar traditionele Vietnamese zang te luisteren. Laten we zeggen dat we niet nog een keer naar een optreden gaan.

Na het optreden kregen we een lunch voorgeschoteld. Ondanks dat we hadden aangegeven dat we liever vegetarisch zouden eten, kregen we toch een “heerlijke” vis voorgeschoteld. Echt niet lekker nie. Deze hebben we ook snel weggelegd. Vervolgens hebben we nog wat andere gerechten gekregen, maar ook dit kon ons niet bekoren. We waren allebei van mening dat dit wel 1 van de minst smakelijke maaltijden was die we tijdens onze reis hebben gegeten. Echter jammer. Gelukkig was er wel witte rijst en hadden we nog wat biscuits, maar daar ben je na verloop van tijd ook wel zat van. Vervolgens zijn we weer de boot opgestapt om naar de fruitmarkt van Vinh Long te gaan. Dit was ook een beetje een tegenvaller, want de markt was niet anders dan de markten die we al hadden gezien. Al met al viel de excursie ons dus een beetje tegen. Gaan we ook nog wel even op tripadvisor zetten. Daarna volgde nog een terugreis van drie uur. Pffff, nog langer dan de heenreis. Niet grappig niet.

Toen we weer in Ho Chi Minh terug waren, waren we allebei versleten van een dag slenteren en minder eten. Omdat we ons nog wel wilde inchecken voor onze vlucht naar Amsterdam zijn we nog tot middernacht opgebleven. Toen we dat hadden gedaan, deden we allebei onze ogen dicht en waren we zo vertrokken.

De laatste dag in Ho Chi Minh en dus ook in Vietnam, begon voor Sjoerd wat minder. Hij was al een aantal dagen niet goed naar de wc geweest, maar ’s morgens was de tijd er rijp voor laten we maar zeggen. Helaas bleef het niet bij die ene keer, maar is hij in de loop van de dag nog regelmatig in gestrekte draf naar het toilet gelopen. We gaan zien hoe het tijdens de vlucht gaat, want nu op het vliegveld is het nog steeds niet je van het.

De dag stond verder in het teken van nog even genieten van wat de stad te bieden heeft. Omdat we nog niet alles “binnen” hadden, zijn we nog een keertje terug naar de markt gegaan. Deze keer niet zonder succes, want we hebben nog een paar shirtjes, boxershorts en een spijkerbroek voor Nic weten te scoren. Helaas geen gympen voor Sjoerd, want zijn maat wordt hier bijna niet verkocht.

De rest van de middag hebben we onszelf in een Spa neer laten zetten. Hier zijn we allebei nog even gemanicuurd en gepedicuurd. Voor Sjoerd een eerste kennismaking, die gelet op de hoeveel spul die overal vanaf kwam, best eens eerder had mogen plaatsvinden. Nic heeft zowel haar teentjes als haar vingers laten lakken en dat alles voor een kleine 8 euries. Daar doe je in Nederland waarschijnlijk alleen de deur van de manicure/pedicure voor open..

Aan het einde dag mochten we gelukkig nog even gebruik maken van een douche van het hotel, zodat we fris en fruitig het vliegtuig in konden. Echt fijn na een dagje zweten.. Vervolgens hebben we ons laatste avondmaal genuttigd. Helaas, want ondanks wat mindere maaltijden hebben we over het algemeen erg genoten van de Vietnamese keuken.

Om iets voor half negen stond onze taxi voor ons klaar die ons in no-time op het vliegveld heeft afgezet. En toen was de reis bijna voorbij. Nog twee vluchten en dan staan we weer op Nederlandse bodem.

Zouden we weer naar het land gaan. Als we alles van onze bucketlist al hadden gedaan, dan zouden we hier zeker terug gaan. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, gastvrij en behulpzaam. Het land is goed te bereizen met allerlei vervoersmiddelen. Het is zeker geen Europa, maar heeft wel gewoon alle faciliteiten waarmee je een hele leuke vakantie kan hebben.

Dank voor het meelezen en jullie reacties op onze verslagen! Tot de volgende reis…

Liefs,

Nic en Sjoerd

• 29 Januari 2016 - 19:33

Corrie:

Hoi Sjoerd en Nicoline

Het zit er op wat is het snel gegaan. Hoop voor jullie op een goede terugreis.

Knuffel e tot gauw

• 29 Januari 2016 - 20:14

Frauk:

Goeie reis terug!
    T is werkelijk om gevlogen!
    Maar jullie hebben mooie dingen meegemaakt,
    Gezien en gedaan!
    Liefs ons

• 29 Januari 2016 - 22:38

Diana :

Het was erg leuk om met jullie mee te "reizen" tijdens deze bijzondere reis! Ik wens jullie een goede terugvlucht en tot gauw.

Liefs,

Diana