Ho Chi Minh en een beetje Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh en een beetje Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sjoerd en Nic - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh en een beetje Hanoi

Door: Sjoerd en Nic

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Nic

09 Januari 2016 | Vietnam, Hanoi

Als jullie dit lezen, zijn we inmiddels in Hanoi en ingecheckt in ons hotel. Eerst nog even een kleine update na ons vertrek vanaf Schiphol.

De vlucht met Emirates naar Ho Chi Minh was goed, maar het eten echt niet. Nu is het zo dat het eten wat je in een vliegtuig krijgt, geen Michelin ster krijgt, maar dit was echt niet goed. Half slappe worteltjes die niet naar worteltjes smaken, vlees dat veuls te zout was en dan nog maar niet te spreken over de vanille cheesecake met caramel. De wijn was het enige lichtpuntje.. Wordt nog gerated in de Vivino app!!

Verder vonden we het vliegveld van Dubai ook ernstig tegenvallen van wat we er van hebben gezien. Het is wel groot, maar een dikke WOW, nee dat niet. Ondanks dat we al een aardig tijdje hadden gezeten, wilden we op een gegeven moment toch ook wel weer ff zitten op een andere stoel..Bijna niet te vinden en ff een WC bezoeken, hoef je ook niet te proberen. Neem je plaszakje maar mee.

Maar goed toen we het tweede deel van onze vlucht hadden overleefd, inclusief de maaltijden :-), zijn we geland op het vliegveld van Ho Chi Minh. Het vliegveld is netjes, alleen is men nog steeds bang voor ebola. Voorafgaand aan de Douane moesten we een gezondheidsverklaring ondertekenen dat we nergens last van hadden, dus geen hoofdpijn, hoesten en algehele lamlendigheid. Nadat we hier doorheen waren gekomen, hadden we de hobbel van de paspoortcontrole nog te overwinnen. Dit duurde best een aardig tijdje, maar omdat we de visa al in Nederland hadden geregeld, mochten we na de bekende stempels het land binnen.

Vervolgens de bagage gepakt en op zoek gegaan naar een taxi. We hadden in de forums al gelezen dat je dit goed zelf kon doen, maar dat je wel een tweetal bedrijven moest nemen om niet te worden afgezet. Maar, ondanks dat we naar verschillende taxi’s werden gelokt, hebben we toch de juiste gevonden.

Sjoerd was al wat van het drukke verkeer in Azië gewend, maar Nic daarentegen heeft haar ogen uitgekeken. Het gaat door en langs elkaar heen, toetert er goed op los, om toch maar 1 plekje op te kunnen schuiven. Nadat we veilig bij ons hotel waren afgezet, kregen we bij het inchecken van een nog uber vrolijke receptioniste te horen dat we een loom upglade hadden, zondel dat we hiervoor hoefden te betalen.

Aangezien wij al een aantal uurtjes op waren, enigszins behoefte hadden aan een douche, waren wij ook blij, maar niet zo als zij. Sorry hiervoor als je dit leest mevrouw van de receptie..

De kamer zag er super netjes uit, dat mag gezegd worden. Nadat we ons snel hadden opgefrist, zijn we toch nog even de straat op gegaan om nog een klein hapje te eten en uiteraard een heel piepkleintje te drinken op onze eerste avond Vietnam. Buiten was er voldoende te bleven, want Ho Chi Minh slaapt niet. Dus je kan eten en drinken tot in de vroege uurtjes. Dat hebben wij dan niet gedaan, maar we zijn uiteindelijk bij een klein restaurantje beland waar we heerlijke Noedels en een Saigon green hebben genuttigd.

Na een iets wat onrustige nacht, hadden we afgesproken om half negen weer wat te gaan doen. Eerst weer de tas inpakken, de warme kleding die we vanuit Nederland aanhadden, hebben we onder in de backpack gestopt en we hopen dat het daar blijft, want in Ho Chi Minh is het 30 graadjes..Ff een verschil met Nederland. De enige overeenkomst is dat we nog steeds nat worden. We zullen dit niet nader toelichten. :-)

Na een sobere doch voedzame maaltijd, deze keer nog wel Europees, zijn we aan de wandel gegaan. Het is echt nog een heel gezoek om de stad door te komen. Al liggen de bezienswaardigheden voor zover deze er zijn, op zich wel in het centrum. Eerst even naar de Ben Thanhmarkt, waar je echt alles kunt kopen, uiteraard tegen een zeer geringe prijs als je goed kan onderhandelen. Daarna zijn we naar het hoogste gebouw in Ho Chi Minh gegaan, het wel bekende Bitexco Financial Building wat het vijf na hoogste gebouw ter wereld blijkt te zijn. Dus been there, done that! Check :-)
Onderweg hebben nog wel een typisch Vietnamees bakje koffie gedaan. Fotootje staat op facebook..Koffie wordt hier samen met thee geserveerd. Wij weten nu niet of dit de smaak van de koffie verbeterd of dat we die hebben gekregen om de koffie wat makkelijk weg te spoelen.

Vervolgens hebben nog een aantal andere bezienswaardigheden bezocht, wel mooi, maar niet een hele belevenis op zich. We hebben nog wel een kaartje gekocht, nu maar kijken of deze eerder thuis is dan wij dat zullen zijn. Om toch in de Vietnamese stijl te blijven, zijn we terug naar de markt gegaan en hebben we daar aangeschoven voor een piepkleintje en een lekkere noedelsoep en voor de verassing een bordje noedels. Omdat we echt als het uitkomt, op willen gaan in de Vietnamese cultuur, eten we ook met stokjes. En t lukt best aardig moeten we zeggen.

Aan het einde van de middag zijn we weer naar het hotel teruggegaan en hebben we op ons gemak een taxi gepakt. Eenmaal op het vliegveld, konden we gebruik maken van de wifi. Toevallig zit Sjoerd zijn ongewenste mail te lezen, en zien we daar een mail staan dat het hotel in Hanoi is gecancelled en dat we dus een nieuw hotel moeten boeken. Of we hiervoor even met Expedia willen bellen. Natuurlijk willen we dat a 2 euries per minuut..gloeiende gloeiende. Maar goed, toch maar gedaan, want we wilden als we in Hanoi aan kwamen nog niet naar een hotel op zoek moeten gaan. Een Nederlandse operator was niet beschikbaar, dus dan maar gekozen voor een Engelse operator. Tuurlijk wordt je dan doorgeschakeld met iemand in en uit de USA. Lekker dan, Sjoerd zei, bel mij maar terug, want ik heb geen zin in een dikke rekening, die er waarschijnlijk toch wel gaat komen. Bleek dat het hotel de dag er voor had aangegeven dat het “overbooked” was en dat onze booking daarom was gecancelled. Omdat dit buiten onze schuld lag, is Expedia zelf naar een ander hotel op zoek gegaan. Na wat vijven en zessen, en een half uur bellen, hebben we nu een ander, maar duurder hotel, voor dezelfde prijs. Aangezien Sjoerd meerdere malen zijn teleurstelling had uitgesproken, krijgen we ook nog 14 euries teruggestort en een tegoedbon van 40 USD op zijn account bij Expedia. Het is niet helemaal eind goed al goed, maar iedereen heeft recht op momenten van beperkte vreugde, dus wij ook.

Dit gebeurde nog net even voordat onze vlucht ging en wel eentje met Vietjetair. Nee, geen geit op schoot en een kip in je nek, gewoon super netjes. Omdat we online hadden ingecheckt, hebben we ook extra beenruimte gratis. Altijd fijn..

Ondanks het ge… met het hotel in Hanoi, heeft Nic vandaag ook nog goed nieuws gehad. Haar appartement is verkocht. Helemaal super natuurlijk, want ook dit appartement heeft ruim 2 jaar te koop gestaan. Een rare gewaarwording dat je weet dat je na de vakantie als de sodemieter op zoek moet naar een ander huis en dat we ook dit hoofdstuk kunnen afsluiten.

We dachten daar vanavond even een piepkleintje op te doen, maar dat liep even anders. Nadat we in het hotel waren ingecheckt (het ziet er op de foto’s echt beter uit), hebben we ons nog even bij elkaar geraapt en zijn het straatje naast ons hotel ingelopen. Op een gegeven moment kwamen we bij een bar/restaurant aan die ook sushi serveerde. Toen we eenmaal een biertje hadden, komt er ineens een vrachtwagentje de straat doorrijden, wat later de politie bleek te zijn. Deze stopten bij deze zaak en de hoogste pief ging gelijk van kiet. Wij werden door het personeel vriendelijk verzocht om binnen plaats te nemen. Omdat wij niet wisten waar het precies over ging, zijn we naar binnen verhuisd. De eigenaar probeerde die man en z’n knapen buiten te houden, maar die kwamen ook naar binnen om de inboedel mee te nemen. Tsja, je gelooft het niet, maar het gebeurt hier gewoon. Omdat voor ons sushi werd gemaakt, zijn we nog even blijven zitten. Maar toen de sushi net was geserveerd, kwam 1 van die knapen ook naar ons toe met het verzoek de zaak te verlaten. Aangezien wij hier voor ons grote plezier zijn, zijn we daarom ook maar weggegaan. We zullen morgen of overmorgen nog wel even langs gaan om te kijken wat er nu precies is gebeurd.

Dat was het voor nu weer eventjes. Eerst even bijkomen van deze bizarre dag. De komende twee dagen zullen we in Hanoi gaan ronddwalen. Als we de reisgidsen moeten geloven, is dit toch een super leuke stad met heel veel dingen die je mag/moet zien. Ondanks het akkefietje zijn we er in ieder geval nieuwsgierig naar..

• 09 Januari 2016 - 19:57

Henk:

Als jullie deze verslaglegging volhouden, ben ik dik tevreden

• 09 Januari 2016 - 20:05

Angela:

Klinkt als een echte 'Azie'-reis. I love it!!!
    Heel veel plezier. Geniet er van.
    Xxx

• 09 Januari 2016 - 22:26

Ma:

Hoi Sjoerd en Nicoline

Wat een dag hebben jullie achter de rug zeg. Hopen dat het nu allemaal beter zal gaan. Nu eerst even " bijtanken" in het hotel. Morgen weer uitgerust verder.
    Nieuwe dag nieuwe avonturen. Veel plezier.
    Dikke knuffel.

• 10 Januari 2016 - 04:20

Sabine:

Leest lekker hoor 's nachts met kind aan de borst

• 10 Januari 2016 - 04:22

Sabine:

Hey mijn tekst weg....

Krijh flashbacks naar Bangkok, Sjoerd. Nogmaals gefeliciteerd met de verkoop. Wat heerlijk dat dit achter de rug is. Geniet!! X

• 10 Januari 2016 - 12:47

Henk:

Het mooiste verhaal is natuurlijk de verkoop van het huis.
    De rest zijn mooie/ leuke verhalen waar je later beslist aan terug denkt.
    Erg leuk om dat allemaal te lezen.
    Hier schijnt nu lekker de zon bij een graad of 5. Dus voor hier ook mooi!
    Ben benieuwd naar de rest van de reis.
    Henk

• 10 Januari 2016 - 18:46

Patrick H:

Echt leuk om jullie verhalen te lezen :)

• 10 Januari 2016 - 19:58

Kim En Arno :

Geweldige eerste dagen zo te horen! Blijf er van genieten. We zijn benieuwd naar jullie volgende verslag. En natuurlijk gefeliciteerd met de verkoop van je appartement Nicoline! Ff switchen van makelaar... ;-)

• 10 Januari 2016 - 21:29

Ton:

Gefeliciteerd met de verkoop van het huis en geniet van jullie vakantie.

• 11 Januari 2016 - 17:22

Gilbert En Greet:

Hallo Sjoerd en Nic!
    Eerst en vooral gefeliciteerd! Wij hebben het via onze Els gehoord.
    We hebben "klokken" horen luiden, maar wisten niet dat het voor jullie was!
    Nic, ook gefeliciteerd met de verkoop van je appartement. In een kartonnen doos wonen als jullie terug zijn?

Tof om jullie avonturen te lezen! En blijf weg uit verdachte etablissementen!
    Geniet er nog van!
    Grtz, Gilbert en Greet

• 13 Januari 2016 - 14:39

Teun Van Noord:

Drukke vakantie zo hoor. Maarre gefeliciteerd met de verkoop van het appartement. Ik lees over noedels en sushi terwijl ze daar ook gewoon hond eten hoor. Dus hou jullie niet in. Veel pelzier en dat jullie nog maar veel mogen zien en beleven.